ARTYKUŁ

Artykuł nr 20 AUTOMATYZACJA PROCESÓW SPRZEDAŻY

Artykuł nr 20 AUTOMATYZACJA PROCESÓW SPRZEDAŻY

Automatyzacja procesów sprzedaży.

W ostatnim czasie coraz częściej tworzone są systemy automatyzacji procesów marketingowych oraz procesów sprzedażowych. Mówimy tu o Marketingu czyli 5.0 oraz automatyzacji sprzedaży. Celem automatyzacji jest optymalizacja procesów sprzedaży, skrócenie procesów i zwiększenie ich efektywności.

Po co automatyzować procesy w sprzedaży?

Większą produktywność w firmach przynosi podział zadań oraz związane z nim wydajne zarządzanie czasem pracy ludzi. Mając rozpisane ułożone procesy w sprzedaży można wskazać te obszary, w których bezwzględny jest czynnik ludzki i bez pracy człowieka nie ma szans na skuteczną realizację sprzedaży. Przykładowo gdy są to czynności zróżnicowane i złożone, wymagające każdorazowo innych działań i zachowań, elastyczności. Można też wyodrębnić te obszary w procesie, które są powtarzalne, można je rutynowo powielać. Te działania w procesie jakie da się przekazać sztucznej inteligencji do obsługi nie dość że pozwolą na przyspieszenie procesu to do tego zmniejszą ryzyko popełnianych błędów oraz zapewnią skuteczny proces kontroli.

Te czynności jakie rutynowo powtarza handlowiec stają się po pewnym czasie monotonne i męczące. Wtedy sprzedawcy wykonują rutynowo te same działania np. wysyłają maile, wykonują ziemne telefony, po czasie spada motywacja i efektywność. Często firmy realizując powtarzalne czynności związane ze sprzedażą produktów, czy obsługą klienta wysyłają na okrągło tę samą komunikację mailem czy smsem. To jest mało twórcze, nie rozwija pracowników. Dodatkowo wysyłane maile od każdego pracownika osobno nie zawsze będą uspójnione. Każdy ma swój własny styl, swój sposób a klient widzi tę niejednolitość.

Gartner Hype Cycle 2022

Warto zwrócić uwagę na to, że Gartner w raportach pokazuje Gartner Hype Cycle 2022. Identyfikuje on 25 nowych technologii, które mają wspierać liderów innowacji w dziedzinie technologii. Raport podkreśla takie obszary jak:

  • Przyspieszenie automatyzacji sztucznej inteligencji.
  • Usprawnienie wdrażania technologii.

Przyspieszona automatyzacja AI

Rozszerzenie stosowania sztucznej inteligencji jest kluczowym sposobem dalszego rozwoju produktów, usług i rozwiązań. Oznacza to przyspieszenie tworzenia wyspecjalizowanych modeli sztucznej inteligencji, zastosowanie sztucznej inteligencji w opracowywaniu i szkoleniu modeli sztucznej inteligencji oraz wykorzystanie ich do dostarczania produktów, usług i rozwiązań. Wyniki obejmują dokładniejsze prognozy i decyzje oraz szybsze określenie oczekiwanych korzyści.
Systemy autonomiczne są przykładami przyspieszonej automatyzacji sztucznej inteligencji. Są to samozarządzanie systemy fizyczne lub programowe, które wykonują zadania sektorowe o trzech podstawowych cechach: autonomii, uczenia się i zdolności do działania. Jeśli tradycyjne techniki sztucznej inteligencji nie są w stanie osiągnąć adaptacji biznesowej, elastyczności i zwinności, autonomiczne systemy mogą z powodzeniem pomóc we wdrożeniu.

Przykład automatyzacji marketingu

Przykładami automatyzacji marketingu są śledzenie aktywności użytkowników na stronie www, personalizacja komunikacji do klientów na stronie www lub drogą mailową. Tworzone są sekwencje newsletterowe, wykorzystuje się live chat, kampanie e mail, kampanie sms. Inny przykład to remarketing jak również pop -up- y.

Przykład automatyzacji sprzedaży

Reguły pozwalają zautomatyzować utworzone szablony wiadomości e-mail. Pozwala to na wysyłanie e-maili z informacjami o sprzedaży w określonym czasie, poprzez ustawienie reguł w czasie.

System CRM tj zarządzanie relacjami z klientami wykorzystywany jest aby lepiej zarządzać klientami i stosować komunikację sprzedażową. Dane klientów znajdują się w jednym miejscu. Pozwala to na łatwą komunikację i automatyzowanie żmudnych procesów. Tworzenie szablonów maili, łatwa personalizacja wiadomości, katalog klientów wg poziomu zaangażowania oraz odpowiednie dopasowanie do tego działań to tylko wybrane atuty systemu CRM.

Przykładem działań powtarzalnych przekazywanych do obsługi przez sztuczną inteligencję realizacja zamówień klientów, przekazywanie do fakturowania i zleceń do magazynu.

Optymalizacja dostaw technologii

Jak opisuje raport, technologie koncentrują się na kluczowych elementach budowania przedsiębiorstwa cyfrowego oraz zwiększają zrównoważony charakter działalności.

Ekosystemy danych w chmurze są przykładem zoptymalizowanego dostarczania technologii. Zapewniają one spójne środowisko zarządzania danymi, które kompetentnie obsługuje cały zakres danych – od badań danych poszukiwawczych po magazyn danych produkcyjnych. Ekosystemy danych w chmurze zapewniają zoptymalizowane wdrażanie i kompleksowe funkcje, które można łatwo wdrożyć, zoptymalizować i utrzymać. Przewiduje się, że działania optymalizujące potrwają od dwóch do pięciu lat i będą bardzo korzystne dla użytkowników.
Firmy prężnie wchodzą w automatyzację procesów marketingu i sprzedaży. Gartner podaje, że technologie te będą miały ogromny wpływ na gospodarkę i społeczeństwo w ciągu najbliższych dwóch do dziesięciu lat. Przede wszystkim umożliwią firmom przyspieszenie cyfrowej transformacji przedsiębiorstwa.

Automatyzacja przyspieszy zwiększenie przychodów. Warto natomiast zachować zdrowy rozsądek. Pamiętać warto o zachowaniu umiaru bo zbyt duża automatyzacja może też przynieść odmienny skutek.