ARTYKUŁ

Artykuł nr 9 JAK ZMIENIA SIĘ MIEJSCE I SPOSÓB PRACY I NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ W PRACY W SPRZEDAŻY

Artykuł nr 9 JAK ZMIENIA SIĘ MIEJSCE I SPOSÓB PRACY I NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ W PRACY W SPRZEDAŻY

Obecna sytuacja gospodarcza na świecie, zawirowania, niepewność co do przyszłości oraz doświadczenia z okresu pandemii powodują, że zastanawiamy się jaki wpływ sytuacje te mają i będą miały na przyszłą pracę pracowników a tym samym funkcjonowanie firm. Następują zmiany społeczne, rozwija się cyfryzacja a za tym idą zmiany zachowań konsumenckich. To powoduje, że w najbliższych latach będą zachodziły duże zmiany zarówno w miejscu jak i formie pracy pracowników.

1. JAK ZMIENI SIĘ STANOWISKO PRACY W NAJBLIŻSZYCH LATACH?

2. NA CO NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ W PRACY HANDLOWEJ?

3. JAK JUŻ DZISIAJ WYKORZYSTYWAĆ I ROZWIJAĆ ZRĘCZNOŚĆ CYFROWĄ, KTÓRA BĘDZIE KLUCZOWA W PRZYSZŁOŚCI?


W artykule opieram się i przytaczam treści publikacji Gartnera z 6 lipca 2022 opublikowanej na gartner.com (https://www.gartner.com/smarterwithgartner/6-ways-the-workplace-will-change-in-the-next-10-years)

„6 sposobów, w jakie miejsce pracy zmieni się w ciągu najbliższych 10 lat”.

1. JAK ZMIENI SIĘ STANOWISKO PRACY W NAJBLIŻSZYCH LATACH

W powyższym artykule czytamy, że obecne trendy w biznesie i technologii wyznaczają kierunek jak pracować będą pracownicy. Chodzi tu o miejsce pracy i sposób pracy oraz wyzwania z tym związane. Pandemia wdrożyła nowe wzorce, które umocniły się i obecnie są już normalnością. Obecna powszechna praca hybrydowa stawia nowe wyzwania tak pracodawcom jak i liderom oraz wszystkim pracownikom. A co za tym idzie, wyznacza coraz to nowe kierunki. Te z kolei będą kształtowały przyszłe formy pracy. Organizacje mogą się do tego przygotować. Zmiany dotyczą między innymi nowej roli menedżera, która będzie mocno opierała się na roli trenera i nauczyciela. W artykule czytamy też o dbałości o zaangażowanie pracowników, ich dobre samopoczucie, zrozumienie ich doświadczenia. Technologie mają pomóc liderom wspierać hybrydowe miejsca pracy ich zespołów. Ogromnym wyzwaniem może się okazać umiejętność utrzymania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Praca zdalna zatrzeć może granice pomiędzy życiem prywatnym a pracą powodując poczucie bycia cały czas w pracy. Świadomość takiej przyszłości może pomóc wypracować metody aby nie stracić zaangażowania i nie popaść w samotność z powodu braku budowania takich samych relacji społecznych jak w tradycyjnym schemacie pracy.

2. NA CO NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ W PRACY HANDLOWEJ

Najważniejszym obszarem będzie wzmacnianie umiejętności oraz „cyfrowa zręczność pracowników sprzedaży”. W przyszłości największa wartość pracy będzie rozumiana jako umiejętność wykazywania się kreatywnością, radzenia sobie w cyfrowym biznesie, rozwiązywania złożonych problemów a przede wszystkim ciągłym podnoszeniem umiejętności cyfrowych. Traci na znaczeniu wartość określana przez staż pracy a zyskują zupełnie nowe wartości. Promowana będzie kultura ciągłego uczenia się. Oznacza to, że zdobywanie wiedzy stanie się codziennością. Idąc dalej, ta „ekstremalna zręczność cyfrowa będzie sposobem działania pracowników”. Coraz większe znaczenie będą miały inteligentne maszyny a także aplikacje i oprogramowania. Aby podnosić efektywność w zakresie zręczności cyfrowej, a tym samym zwiększać konkurencyjność, należy zachęcać pracowników aby tworzyli i korzystali z narzędzi cyfrowych a także technologii sztucznej inteligencji.

3. JAK JUŻ DZISIAJ WYKORZYSTYWAĆ I ROZWIJAĆ ZRĘCZNOŚĆ CYFROWĄ, KTÓRA BĘDZIE KLUCZOWA W PRZYSZŁOŚCI

Pandemia przyniosła bardzo dużo zmian, które dziś nie są już niczym zaskakującym. Wiele z tych praktyk stało się codziennością. Praca hybrydowa jest naturalna, nikogo nie dziwi, a spotkania czy szkolenia i inne formy kontaktów z innymi ludźmi często są wygodniejsze w formie on-line. Jestem bardzo ciekawa Państwa opinii w kwestii innych wydarzeń branżowych np. targów. Czy zmieniły się trendy? Co myślą klienci o takich formach spotkań? Czy doświadczenia w Państwa branży pokazują, że jest jak przed pandemią? Czy coś uległo zmianie? Obserwuję tę sytuację jednak zdania są dość podzielone.

Mamy 2022 rok. Co dziś warto wykorzystać biorąc pod uwagę przyszłość? Zwrócę uwagę na wybrane trzy obszary.

1. Wykorzystanie umiejętności cyfrowych w komunikacji z klientami.

Dzisiaj telefon i mail to zdecydowanie za mało. Aby stworzyć kontakt, relację z klientem, budować komunikację jak też zaufanie do marki i w efekcie spowodować aby klient został z nami i wybrał nasz produkt czy usługę, potrzeba znacznie bardziej innowacyjnych działań z wykorzystaniem często narzędzi cyfrowych. Przykładami mogą być konferencje on -line, na które możesz zaprosić klientów, raporty branżowe jakie udostępniasz, webinary, spotkania on-line, działania i reklamy w social media, inne działania marketingowe w sieci sklepy internetowe etc.

2. Wykorzystanie umiejętności cyfrowych w komunikacji wewnętrznej firmy.

Jako przykład mogą być to komunikatory bądź pełne platformy komunikacyjne, systemy obsługi klientów. Wykorzystanie technologii w przekazywaniu informacji, zleceń, zadań, dokumentacji pomiędzy komórkami w firmie daje dużą oszczędność czasu i pieniędzy. Możliwość dzielenia się informacjami przez pracowników buduje także zaangażowanie oraz motywację odbiorców. Szczególnie jest to ważne w pracy hybrydowej.

3. Automatyzacja procesów w sprzedaży.

Digitalizacja sprzedaży to obecnie kluczowy czynnik decydujący o tym jak rozpoznawalna jest marka. Klienci oczekują szybkiego i łatwego dostępu do produktów i usług. Firmy zajmujące się kompleksową automatyzacją sprzedaży zapewniają rozwiązania dopasowane do potrzeb klienta i indywidualne podejście do klienta. Wiele aktywności handlowych i marketingowych są to czynności, które się powtarzają. Coraz częściej firmy sięgają po rozwiązania automatyzacji takich działań. Przykładem może być automatyczne generowanie i wysyłanie informacji mailowej czy SMS owej po kontakcie telefonicznym z klientem czy generowanie, wysyłanie faktur. Dzięki temu firma oszczędza czas a tym samym pieniądze na takie właśnie działania, które można powielać i które nie wymagają kreatywności czy indywidualnego podejścia handlowców.