Zmienia się sprzedaż i to jest naturalny proces. Transformacja cyfrowa wpływa na decyzje zakupowe klientów. Powszechny dostęp do internetu, narzędzi i urządzeń cyfrowych ma największy wpływ na klienta i jego zachowania. Źródło Deloitte, Digital Consumer Trends 2022 Październik 2022 udostępnia raport „W jaki sposób zmienia się rynek urządzeń elektronicznych i nasze postawy związane z ich użytkowaniem oraz konsumpcją treści cyfrowych?”
https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/technology/articles/Digital-Consumer-Trends-2022.html?utm_source=linkedin%20&utm_medium=cpcytkowaniem oraz konsumpcją treści cyfrowych?
W badaniu globalnym wzięło udział 36150 respondentów z 21 krajów na 4 kontynentach. Polska edycja z lipca 2022 obejmuje 2000 respondentów. Wiedza o tym co się dzieje w zakresie wykorzystywania elektronicznych urządzeń może być przydatna albo i obligatoryjna aby lepiej zrozumieć nowoczesną sprzedaż. Dziś sprzedaż opiera się o technologię i cyfryzację. Każdy handlowiec powinien rozumieć te zachowania konsumentów i rozwijać swoje kompetencje w oparciu o cyfrowe rozwiązania. To już nie tylko wybór, to konieczność.
Raport Deloitte dostarcza obszernych danych w kwestii rynku urządzeń elektronicznych. Kluczowe wnioski to, że wskaźniki posiadanych urządzeń jak laptopy i smattfony jak też tablety są na podobnym poziomie od paru lat. To przyzwyczajenia użytkowania mają decydujący wpływ na zapotrzebowanie na nowe modele, nowe usługi. Konsumenci kierują się bardziej wydajnością baterii niż dbałością o środowisko oraz zrównoważony rozwój. Natomiast wzrasta świadomość kwestii zdrowotnych. Konsumenci deklarują chęć ograniczenia korzystania z urządzeń elektronicznych. Ekspert, Sławomir Lubak mówi o tzw. cyfrowym znużeniu. A o nim wspomina grupa badanych 18-24 letnich Polaków. Ekspert zaznacza, iż mamy obecnie tendencje do kupowania urządzeń o mniejszych ekranach, które są bardziej kompaktowe i wykorzystywane też poza pracą.
Raport dostarcza też kilku poniższych informacji.
1. Jakie urządzenia elektroniczne mają największą popularność?
Raport Deloitte podaje, że udział smartphonów w posiadanych urządzeniach elektronicznych stanowi aż 96% Jest to wyższy wskaźnik saturacji niż w 2021 r. Konsumenci kupują nowe urządzenia typu smatrphone. Aż 90% ankietowanych planuje zakup nowego urządzenia. Do tego warto dodać co mówią ankietowani. Preferowanym urządzeniem dla przeważającej aktywności w sieci są smartphony.
Co trzecia badana osoba chce spędzać mniej czasu na korzystanie urządzeń elektronicznych.
2. Jak zmieniają się postawy konsumentów dotyczące wykorzystania urządzeń cyfrowych?
Źródło Deloitte podaje, że coraz bardziej na znaczeniu zyskuje zdrowie oraz monitorowanie wszelkich aktywności jakie wiążą się ze zdrowiem. Na to decyduje się 75% polskich klientów. 48% wskazuje dbanie o zdrowie psychiczne. 34% badanych Polaków chce spędzać mniej czasu przed ekranem. Często też korzystamy ze smartphona podczas posiłków. Urządzenia elektroniczne towarzyszą nam w każdym momencie codziennego życia. Co do przyszłości można spekulować. Nie ma żadnych potwierdzonych zachowań zapewniających, że ograniczenie korzystania z urządzeń elektronicznych następuje. Jak czytamy w raporcie, aktualnie ponad 60% badanych kładzie się spać później z powodu na czas spędzany przed ekranem i sięga po smartphon zaraz po przebudzeniu.
W roku 2022 chętniej korzystamy z komunikatorów i oglądamy firmy w social mediach. Ponad 60% badanych w grupie wiekowej do 44 lat codziennie poświęca codziennie czas na korzystanie z komunikatorów i mediów społecznościowych. Dodatkową ciekawostką jest, że o ponad 30% do roku ubiegłego wzrosła aktywność dla podcastów, a 22% dla audiobooków. Coraz rzadziej natomiast używa się radia i tv.
Laptop przeważa już tylko o 5 p.p. nad smatphonem dla zakupów on line. Laptop to 41% a smartphon 36%. W ubiegłym roku laptop przeważał w zakupach on line o 17 p.p. nad laptopem.
Ze smarphonów też chętniej korzystają grupy wiekowe 18-24 oraz 55-65 lat.
3. Czym kierują się Polacy się przy wyborze nowych urządzeń?
W najbliższym czasie wpływ na zakup nowych urządzeń elektronicznych będą mieć sytuacja ekonomiczna, w tym przede wszystkim ceny energii, paliw, żywności i poziom inflacji. Oczywiście bardzo ważnym czynnikiem są preferencje klientów. Z kolei 66% badanych odczuwa niepokój w związku z sytuacją finansową. To to będzie dyktowało decyzje klientów w dużej mierze.
Raport Deloitte podpowiada wiele kluczowych punktów. A dzięki nim można ukierunkowywać działania handlowe i budować czy też zmieniać strategię sprzedaży. Ma to oczywiście wpływ na te firmy które dostarczają na rynek urządzeń elektronicznych. Ale w głównej mierze wiedza jak klient pozyskuje wiedzę i ma możliwość zdecydować o zakupie wpłynie jak i jakim produktem docierać do klienta, budować jego motywacje do zakupu. Strategia określi co, gdzie, jakim kanałem i z jaką marżą sprzedawać. A handlowiec dziś działa prężnie w marketingu. Buduje treści, tworzy content, wykorzystuje narzędzia. Każdy sprzedawca powinien mieć i wykorzystywać wiedzę o technologii i martetingu. A udział w procesie sprzedaży handlowców, marketingu i automatyzacji dzięki technologiom powinien dopinać cały proces i zoptymalizować go. Raport Deloitte Digital Consumer Trends 2022 Październik 2022 udostępnia raport „W jaki sposób zmienia się rynek urządzeń elektronicznych i nasze postawy związane z ich użytkowaniem oraz konsumpcją treści cyfrowych?”
podaje więcej szczegółowych danych. Warto je poznać. Dane te z pewnością będą pomocne w zrozumieniu dzisiejszej roli handlowca oraz wykorzystaniu narzędzi cyfrowych https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/technology/articles/Digital-Consumer-Trends-2022.html?utm_source=linkedin%20&utm_medium=cpcytkowaniem oraz konsumpcją treści cyfrowych?