Zarządzanie sobą w czasie. Skuteczna praca handlowa.
Co powoduje, że jedni handlowcy mają lepsze wyniki w sprzedaży, więcej podjętych interakcji, więcej wykonanych telefonów? A inni mają słabsze wyniki? Jak planować swój dzień, tydzień czy miesiąc aby wystarczyło czasu na realizacje wyznaczonych zadań i celów i aby praca przy tym była przyjemna ?
Pamiętam jak zdarzyło mi się kiedyś usłyszeć odpowiedź na pytanie: „Co się stało, że nie wykonałeś swojego celu miesiąca?” Odpowiedź brzmiała: „ Bo zabrakło mi jednego dnia”.
Jak zarządzać sobą w czasie?
Jak planować zadania?
Jakich rozpraszaczy i okradaczy czasu w pracy unikać?
1. Jak zarządzać sobą w czasie?
Każdy z nas ma dokładnie tyle samo czasu. Doba trwa 24 godziny czy Ci się to podoba czy nie. Efektywność w głównej mierze zależy jak swój czas zagospodarujesz . Aby zarządzić swoim czasem w ciągu dnia, odpowiedz na pytania:
– Co w pracy jest dla Ciebie najważniejsze? Co jest Twoim priorytetem w pracy w sprzedaży?
– Jakie inne czynności są ważne w Twojej pracy handlowej ?
– Co jeszcze zajmuje Ci czas? Co nie jest najistotniejsze w sprzedaży a jednak musisz wykonać te czynności np. wystawienie faktur, raporty, spotkania z zespołem?
– Jaka jest Twoja efektywność w ciągu dnia?
– Jakie sytuacje powodują że odrywasz się od swoich zadań, odwracają Twoją uwagę, okradają Cię z Twojego cennego czasu?
Jeśli już odpowiedziałeś na powyższe pytania, wiesz już co powinno wypełnić Twój dzień. Kolejnym zadaniem jaki powinieneś zrobić to ustalić czas jaki potrzebujesz na poszczególne grupy zadań oraz jak je rozplanować w Twoim harmonogramie dnia.
2. Jak planować zadania?
Zabierz się teraz do zaplanowania swojej aktywności w ciągu całego dnia. Zapisałeś co jest Twoim priorytetem. Skoro pracujesz w sprzedaży to z pewnością sprzedaż i czynności związane z realizacją sprzedaży. To są te czynności z których masz największą wartość. To są najbardziej „kaloryczne” dla Ciebie zadania. System prowizyjny zapewne też skutecznie kierunkuje Cię na te najważniejsze działania tj. pozyskiwanie klientów i zawieranie z nimi transakcji, sprzedaż. To co najważniejsze rób najpierw. Wpisz to w te godziny pracy kiedy Ty i również Twoi klienci macie najwięcej energii. Jeżeli wykonujesz telefony do zaangażowanych w proces klientów, zadbaj aby nie robić tego przed końcem pracy bo Ty już jesteś nieco zmęczony i klient pewnie też ma spadek energii po całym dniu. Takie rozmowy mogą nie dać dobrych rezultatów.
Inne ważne czynności, które nie wymagają aż tyle Twojej energii planuj w drugiej kolejności. Są nimi np. odpisywanie na maile, realizację zapytań, sprawy serwisowe, raporty.
Zawsze w ciągu dnia wydarzają się inne nieplanowane przez Ciebie tematy np. pilne zebranie zespołu, pilny telefon klienta, sprawa reklamacyjna etc. Przygotuj się na to. Uwzględnij te sytuacje w swoim harmonogramie, przygotuj im miejsce. Dzięki temu nie będą Cię irytować ani rozbijać Twojego planu dnia.
Jesteś narażony na tzw. rozpraszacze czasu które skutecznie mogą okraść Cię z Twojego cennego czasu, którego i tak masz niewiele. Zawiesił się system, zablokowałeś hasło, szukasz oferty którą ostatnio wysłałeś klientowi. Nie zapisałeś sobie szablonu maila który możesz wykorzystać ponownie.
3. Jakich rozpraszaczy i okradaczy czasu w pracy unikać?
Pomyśl co może przyspieszyć, ułatwić Ci pracę a co może okradać Cię z Twojego czasu? Zwróć uwagę na porządek wokół siebie. Możesz stworzyć katalogi na dysku, uporządkować dokumentację kliencką, stworzyć szablony wysyłanych maili. Jeśli szczególnie pracujesz w małej firmie, a systemy nie są zautomatyzowane, weź pod uwagę to aby nie tracić czasu na szukanie dokumentów, wzorów umów etc.
Przykładem rozpraszaczy są te, które wynikają z pracy z ludźmi. Przykładowo jeśli pracujesz w zespole, gdzie w jednym pomieszczeniu jest kilka osób to spodziewaj się wielu tego rodzaju sytuacji np. kolega pyta jak minął weekend, ktoś w zespole dziś obchodzi urodziny, dostajesz sms a, ktoś inny prosi Cię o jakiś raport, inna osoba opowiada zabawną historię, etc.
Zastanów się ile czasu zabierają Ci pogaduszki i wszelkie inne rozpraszacze. Pomyśl co z tym zrobić. Może warto porozmawiać w zespole co jest dla Was ważne i jak zarządzić tego typu rozpraszaczami abyś mógł wykonać swoje zaplanowane zadania a jednocześnie aby zachować dobrą atmosferę w zespole.
Czas jest największą wartością. Czasu nie da się odtworzyć. Od Ciebie zależy jak go wykorzystasz. Co ważne, mieć świadomość jak planować i realizować zadania w Twojej pracy w sprzedaży aby był dla Ciebie sprzymierzeńcem , nie wrogiem.