PODCASTY

Podcast Nr 10 Po co Ci audyt procesu sprzedaży?

Podcast nr 10 Po co Ci audyt procesu sprzedaży?

Ten podcast może Ci się przydać jeśli planujesz jakiekolwiek ruchy w swojej sprzedaży albo chcesz zastanowić się gdzie teraz jesteś co mógłbyś zrobić inaczej, lepiej. Każdy kto sprzedaje chce wiedzieć jak sprzedawać i zarabiać więcej. Jeżeli prowadzisz firmę w oparciu o sprzedaż, jesteś odpowiedzialny za wyniki sprzedaży w twojej firmie, może jesteś dyrektorem menedżerem działu handlowego lub sprzedajesz samodzielnie to tu znajdziesz coś dla siebie to doskonale znasz ten ból rosnących oczekiwań zarządu, klientów.

Stale poszukujesz nowych pomysłów, nowych rozwiązań. Myślisz może o rozbudowie zespołu handlowego, o zatrudnieniu wykwalifikowanej kadry sprzedawców, może chcesz wyjść na rynki zagraniczne, myślisz o dostosowaniu technologii np. crm czy o najlepszym systemie sprzedażowym, sklepie internetowym. Może chcesz zorganizować cykl szkoleń swojemu zespołowi. Wydaje Ci się jaka tematyka będzie najlepsza.

To jest dobry czas dla Ciebie. Tu chcę się z Tobą podzielić się z Tobą jak radzić sobie obecnej zmieniającej się ciągle rzeczywistości, w świecie galopujących zmian i dużych niepewności na rynku. Ostatnie lata pandemii i trudnej, niepewnej sytuacji gospodarczej sporo zawirowań wprowadziły i spowodowały zmiany jak się teraz kupuje i jak odbywa się teraz sprzedaż .

Jeszcze niedawno zatrudniało się sprzedawcę, ten dostawał telefon i niewiele trzeba było więcej.

A teraz jest inaczej. Większość sprzedaży ma swój początek w internecie. Dużo też się tam kończy.

W zależności jaki produkt firmy sprzedają, jakimi kanałami, na jakich rynkach do jakiego rodzaju klienta docierają ile trwa proces zakupowy to też różnie jest nacisk kładziony na działania w internecie, czy w mediach społecznościowych a jaka z kolei jest rola człowieka – handlowca. Coraz większą rolę odgrywa sztuczna inteligencja. To ma niesamowity wpływ na sprzedaż. Czas się z tym pogodzić i wziąć dla swojej firmy jak najwięcej się da.

Dlatego też postanowiłam zająć się przeprowadzaniem m in audytów procesu sprzedaży, żeby pomóc właścicielom firm. Najważniejsze to wiedzieć jak działać skutecznie czyli mądrze, świadomie i przewidywalnie. Trzeba mieć świadomość co jak i jak szybko ulega zmianom, co jest skuteczne teraz, a co już warto odłożyć na półkę? Może się kiedy jeszcze przyda. W nie za długiej przyszłości stara moda może wrócić, bo pożądanymi kompetencjami będą te, których sztuczna inteligencja nie zastąpi. To co interesuje nas teraz to jak się dopasować do trendów na rynku.

Przede wszystkim trzeba mieć świadomość jaką mam sytuację u siebie. Jak sprzedaż działa u mnie, w mojej firmie, w moim dziale handlowym. Czy moja strategia jest aktualna i dopasowana do dzisiejszych realiów do potrzeb rynku klienta i daje mi oczekiwane rezultaty?

Kto i kiedy ostatnio to sprawdzał? Czy pokusiłem się o zewnętrzny audyt? Kto to ocenił ? Czy mam zbudowany proces sprzedaży?

Bo procesy w Sprzedaży istnieją podobnie tak jak w produkcji. Tylko jakoś tak się składa że o procesach w produkcji dużo się mówi, tworzy się je, optymalizuje, a w sprzedaży jeszcze nie mamy tak mocno zbudowanej świadomości albo nie wierzymy że mamy na to wpływ i przez to często sporo się traci. Szczególnie tracą mniejsze firmy. Jeśli nie mają zbudowanych procesów i odpowiednich mechanizmów jak to mierzyć, zabezpieczać szanse sprzedażowe to trudniej jest zachować pełną kontrolę. Nie jest wcale wyjątkiem że w dalszym ciągu wiele firm nie ma pełnej kontroli nad działaniami handlowymi, a pracują bardziej na zasadzie jak mi się wydaje.

A jeśli masz proces sprzedaży to zadaj sobie pytanie Jak ja go mierzę? Czy mam do tego odpowiednie narzędzia? Czy pracownicy też go znają i wiedzą jak wpływać na swoją skuteczność dzięki procesowi sprzedaży. Czy wiedzą co na jakich etapach co dokładnie mają robić i czy potrafią żeby świadomie przyspieszyć sprzedaż?

Jaką rolę i w których etapach w tym procesie pełnią ludzie handlowcy, a co wypełnia marketing. Jak są powiązane działania handlowe i marketingowe? Sztuczna inteligencja może pomóc przefiltrować te działania w których najlepiej sprawdzi się człowiek sprzedawca od tych powtarzalnych które dziś się automatyzuje.

W tym celu przeprowadzam audyty procesu sprzedaży. Trwa on zazwyczaj do 3 godzin. Audyt pokaże te obszary które warto wzmacniać bo działają świetnie jak i te które trzeba poprawić, rozwinąć albo coś zmienić. Podczas audytu otrzymujesz informację w których obszarach warto wzmacniać kompetencje pracowników oraz jakie to są kompetencje oraz gdzie lepiej zastosować mocniej działania marketingowe a co zabiera czas i albo idziemy w automatyzację tych skutecznych elementów procesu albo mogą być i takie które już czas wyeliminować z procesu bo za duża czasu na nie idzie a za mało jest efektów. Na podstawie audytu możemy zmapować Twój proces, uporządkować i na jego podstawie będziesz mógł dobierać np. technologię- crm albo automatyzować procesy. Jeśli audyt przeprowadza menedżer sprzedaży, trener i osoba która osobiście sprzedaje, jest praktykiem, to dostaniesz dużo więcej niż tylko wiedzę o samym procesie. Zyskujesz pełny obraz, holistyczne spojrzenie na całość również jak działa technologia, jakie są potrzeby szkoleniowe zespołu, jakie inne kwestie występują poza procesem a mają wpływ na Twoją sprzedaż.

Zapraszam Cię do kontaktu jeśli chcesz działać w sprzedaży świadomie i efektywnie i realizować wysoką sprzedaż, w tym wykorzystać cyfrową technologię i sztuczną inteligencję a jednocześnie spowodować żeby handlowcy byli skupieni na działaniach najbardziej dla nich efektywnych. Jeśli potrzebujesz sprawdzić swój proces sprzedaży a może chcesz go zbudować, skontaktuj się ze mną. Przeprowadzam taki audyt, robię analizę i wskażę Ci kierunki do dalszych działań.

Do zobaczenia, usłyszenia. Cześć.